Umowa o zarządzanie nieruchomością

Umowa o zarządzanie nieruchomością

1 Umowa o administrowanie nieruchomością

W przypadku, gdy wspólnota mieszkaniowa zdecyduje się na właścicielski sposób prowadzenia zarządu, na podstawie art. 20 ustawy o własności lokali zobowiązana jest do wyboru jedno lub kilkuosobowego zarządu. Wybrany w takim trybie zarząd wspólnoty może zlecić niektóre czynności zarządu zwykłego profesjonalnej firmie zajmującej się zarządzaniem nieruchomościami. Zazwyczaj jest to umowa o administrowanie i obejmuje zakres prowadzenia obsługi księgowej, bieżącej konserwacji, nadzoru nad firmami i podwykonawcami, obsługi mieszkańców.

W tym przypadku zatrudniona firma pełni funkcję administratora i odpowiada za zakres powierzony jej umową. Natomiast Zarząd Wspólnoty ma prawo do samodzielnego podejmowania decyzji, ale również za te decyzje odpowiada przed zgromadzeniem wspólnoty mieszkaniowej. Zazwyczaj wybrani spośród właścicieli nieruchomości członkowie zarządu nie są związani na co dzień z profesją zarządzania nieruchomościami. Ponieważ często są czynni zawodowo ich czas jest ograniczony. Dlatego bardzo ważnym jest, aby zarząd wspólnoty zlecił wykonywanie czynności administrowania profesjonalnej firmie, co odciąży od bieżących, bardzo czasochłonnych prac. Zadaniem firmy administrującej jest również pomoc prawna, analizowanie przypadków i decyzji zarządu pod kątem wydanych rozporządzeń oraz orzeczeń sądowych. Taka obsługa w znacznej mierze odciąża pracę zarządu oraz zapewnia ochronę przed podejmowaniem złych, lub niezgodnych z prawem decyzji.

 

2 Umowa o zarządzanie nieruchomością

Wspólnota mieszkaniowa decyduje się na powierzenie zarządu nieruchomością wspólną na podstawie art. 18 ustawy o własności lokali firmie zajmującej się zarządzeniem nieruchomościami i zatrudniającej licencjonowanego zarządce nieruchomości. Zarządca nieruchomości wpisany jest w księgi wieczyste nieruchomości.

W tym przypadku wspólnota nie wybiera zarządu spośród właścicieli, natomiast podpisuje umowę z licencjonowanym zarządcą nieruchomości, który przejmuje obowiązki Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej i ma prawo do samodzielnego podejmowania decyzji, za które odpowiada przed zgromadzeniem wspólnoty mieszkaniowej. Decyzje podejmowane przez zarządcę nieruchomości nie mogą przekroczyć czynności z zakresu tzw. zarządu zwykłego, na co potrzebna jest uchwała wspólnoty

Wyślij nam wiadomość